Архітектура і монументальне мистецтво
ШПАЛЕРИ
(нім. < італ.)
1. Рядки кущів, дерев, висаджені вздовж алей регулярного парку.
2. Рулонний папір з різноманітними візерунками для обклеювання стін і стель в приміщеннях.
3. Безворсі килими, на яких наносилися орнаментальні мотиви, зображалися сюжетні композиції різного змісту (див. килим). З'явилися у Західній Європі в XII–XIII ст. і використовувались для вбрання інтер'єрів палаців та храмів. Вивішувались рядами, одночасно прикрашаючи та утепляючи холодні кам'яні стіни. Виконувались ручним способом у техніці т. зв. репсового уточного переплетіння. Залежно від станка відрізняються:
~ басліс — виконані на горизонтальному станку,
~ готліс — виконані на вертикальному станку.
Мали також певні відмінності, зумовлені стильовими чинниками і національними традиціями. Серед них найвідомішими є:
~ бергамські — західноєвропейські тканні килими XVII ст. з орнаментально-геометричними, а не сюжетними композиціями. Їхнє виробництво почалося в м. Бергамо у Малій Азії, чим і зумовлена назва.
~ брюссельські — вироблені з кінця XIV ст. у Брюсселі, із композиціями, що спочатку виконувались у дусі картин Яна ван Ейка, Гуго ван дер Гуса, братів Лімбург. Характерною рисою стало поєднання зображень з великою кількістю фігур, драпіровок, готичних складок з ренесансними арабесками, маскаронами, сиренами і путті. У подальшому, незважаючи на італійські впливи і виконання праць за картонами Рафаеля, зберегли своєрідність, розвиваючись у руслі фламандського бароко. Фігурні композиції оточували пишні бордюри зі складним переплетенням листів, птахів, букетів, фруктів. Найпопулярніші шпалери брюссельські були виконані за картонами учнів П. Рубенса, де бароково розкішні сюжетні зображення збагачувались бордюрами із архітектурними елементами: картушами, колонами, карнизами, рольверками, гірляндами.
~ гератські — різновид перських, щільно покритих рівномірним узором "герати".
~ "звірині" — різновид перських, із зображенням звірів, що борються.
~ ісфаганські — різновид перських, насичених мотивами пальмет, ваз, стилізованих дерев.
~ квіткові — різновид перських, в центрі виконувався медальйон, кутові сектори і бордюр мав кілька стрічок.
~ медальйонні — різновид перських, з нанесенням орнаментів спіралеподібних вусиків та стилізованих квіток-пальмет.
~ перські — узагальнена назва килимів, що виконувались з III ст. в Персії, мали кілька різновидів, а саме: ісфаганські, гератські, медальйонні, квіткові, "звірині".
~ французькі — докл. див. алентур, вердюра, гобелен, мільфльор, савоннері.
1. Рядки кущів, дерев, висаджені вздовж алей регулярного парку.
2. Рулонний папір з різноманітними візерунками для обклеювання стін і стель в приміщеннях.
3. Безворсі килими, на яких наносилися орнаментальні мотиви, зображалися сюжетні композиції різного змісту (див. килим). З'явилися у Західній Європі в XII–XIII ст. і використовувались для вбрання інтер'єрів палаців та храмів. Вивішувались рядами, одночасно прикрашаючи та утепляючи холодні кам'яні стіни. Виконувались ручним способом у техніці т. зв. репсового уточного переплетіння. Залежно від станка відрізняються:
~ басліс — виконані на горизонтальному станку,
~ готліс — виконані на вертикальному станку.
Мали також певні відмінності, зумовлені стильовими чинниками і національними традиціями. Серед них найвідомішими є:
~ бергамські — західноєвропейські тканні килими XVII ст. з орнаментально-геометричними, а не сюжетними композиціями. Їхнє виробництво почалося в м. Бергамо у Малій Азії, чим і зумовлена назва.
~ брюссельські — вироблені з кінця XIV ст. у Брюсселі, із композиціями, що спочатку виконувались у дусі картин Яна ван Ейка, Гуго ван дер Гуса, братів Лімбург. Характерною рисою стало поєднання зображень з великою кількістю фігур, драпіровок, готичних складок з ренесансними арабесками, маскаронами, сиренами і путті. У подальшому, незважаючи на італійські впливи і виконання праць за картонами Рафаеля, зберегли своєрідність, розвиваючись у руслі фламандського бароко. Фігурні композиції оточували пишні бордюри зі складним переплетенням листів, птахів, букетів, фруктів. Найпопулярніші шпалери брюссельські були виконані за картонами учнів П. Рубенса, де бароково розкішні сюжетні зображення збагачувались бордюрами із архітектурними елементами: картушами, колонами, карнизами, рольверками, гірляндами.
~ гератські — різновид перських, щільно покритих рівномірним узором "герати".
~ "звірині" — різновид перських, із зображенням звірів, що борються.
~ ісфаганські — різновид перських, насичених мотивами пальмет, ваз, стилізованих дерев.
~ квіткові — різновид перських, в центрі виконувався медальйон, кутові сектори і бордюр мав кілька стрічок.
~ медальйонні — різновид перських, з нанесенням орнаментів спіралеподібних вусиків та стилізованих квіток-пальмет.
~ перські — узагальнена назва килимів, що виконувались з III ст. в Персії, мали кілька різновидів, а саме: ісфаганські, гератські, медальйонні, квіткові, "звірині".
~ французькі — докл. див. алентур, вердюра, гобелен, мільфльор, савоннері.
Ви можете поставити посилання на це слово:
матиме такий вигляд: ШПАЛЕРИ
матиме такий вигляд: Що таке ШПАЛЕРИ
матиме такий вигляд: ШПАЛЕРИ
матиме такий вигляд: Що таке ШПАЛЕРИ