Архітектура і монументальне мистецтво
КАПІТЕЛЬ
(нім. < лат. — головка)
Верхня частина колони, пілястри, яка повинна відзначити перехід від вертикальної стійки, що несе навантаження, до горизонтальної балки, котра теж має певну вагу. Тому звичайно вона трохи розширяється порівняно з колоною, щоб охопити більшу площу, виконуючи функції підбалки, і тим самим зменшити прогин балки. Верхня частина К. — абака часто є найширшою, плавним переходом до неї слугує ехін у вигляді подушки або дзвону, який начебто підтримується шийкою. Одночасно у різні часи у окремих народів, згідно з їх розумінням простору і тектонічним мисленням, склалися не тільки специфічні форми К. загалом і окремих частин зокрема, а й прийоми декоративного оздоблення. За формою існують наступні:
~ ахейська — складалася з ехіна і призматичної абаки, які своїми формами нагадують К. доричну. Була знайдена у Тірінфі, датується поч. VII ст. до н. е.
~ брабантська — відзначалась пишним листяним оформленням. Сформувалась і була поширена в архітектурі Нідерландів готичного періоду.
~ віяльна — утворена концентричними рядами рослинних і орнаментальних форм.
~ гаторична — у вигляді пальмових листів, що розпускаються і несуть кубічну абаку, декоровану зображеннями Гатор — давньоєгипетської богині неба. Вона показувалася з коров'ячими вухами та інколи рогами. Тому спочатку К. спочатку виконувалася у вигляді голови корови. А оскільки Гатор також вважалася богинею любові й музики, то її голову з двох або чотирьох боків часто увінчував відповідний атрибут — музикальний інструмент систр.
~ дзвоноподібна — у вигляді перевернутого дзвону.
~ діагональна — в іонічному ордері, коли всі волюти спрямовані по діагоналі абаки.
~ дорична — складена з шийки, ехіна у вигляді подушки і призматичної абаки.
~ еолійська — ехін з абакою суміщений і вирішений у вигляді двох завитків, що розходяться у два боки, між якими клалися балки перекриття. Ймовірно має дерев'яне походження, нагадуючи верхню частину розщепленого стовбура. Вживалась у VII–VI ст. до н. е. на Егейському узбережжі Малої Азії, населеному еолійцями, і вважається прототипом К. іонічної.
~ імпостна — розташована в аркаді по колонах, може зберігати ознаки класичного доричного та інших ордерів. У Візантії, на романському Заході та мусульманському Сході звичайно отримувала лаконічні форми, які збагачувались різноманітним орнаментальним різьбленням або рельєфними сюжетними зображеннями.
~ іонічна — утворюється зі складного абака у вигляді вузької і прямокутної в плані профільованої плити та іншої плити, що на чільному фасаді закручується волютами, які з обох боків утворюють балюстри. Подібний подушці ехін звичайно прикрашено іоніками.
~ композитна — корінфська, завершена волютами.
~ канапоподібна — з провисаючим поясом абаки.
~ корінфська — діагонального типа, має вигляд однаковий з чотирьох боків. Складається з абака у вигляді плити, прикрашеною поличкою з четвертним валом і сильно вдавленими всередину боками, кутові звиси якої підтримуються волютоподібними завитками, та дзвону. Останній оброблений двома ярусами гарно вигнутих листків аканта, розташованими над астрагалом фусту.
~ кошикоподібна — у вигляді чотирибічного кошика, прикрашеного витонченим, ажурним візерунком. Характерна для візантійського зодчества.
~ кубічна (кубовата) — з ехіном у вигляді півкулі, усіченої з чотирьох боків. Внаслідок утворюється форма близька до куба, але з дугоподібним нижнім боком кожної грані.
~ кутня (наріжна) — в іонічному ордері над крайньою колоною з двома волютами на обох фасадах.
~ листяна — з дзвоном, оформленим зображеннями листків.
~ лотосоподібна — з дзвоном, оформленим зображенням листків лотоса.
~ пальмоподібна — з дзвоном, оформленим зображенням листків пальми.
~ папірусоподібна — з дзвоном, оформленим у вигляді відкритого чи закритого бутона папірусу.
~ романська — те саме, що і ~ кубічна (кубовата).
~ тосканська — складена з шийки, ехіна і абаки, які майже не відзначаються від застосованих у доричній.
~ тригліфів — увінчує не фуст колони, а представляє собою поличку над тригліфом.
~ фінікійська — те саме, що і ~ еолійська. Крім того, фусти колон увінчувалися К. у вигляді протом (зокрема, у староперській архітектурі), різноманітних скульптур (в архітектурі Індії), складних кронштейнів типа доу-гун (у Китаї) тощо.
Верхня частина колони, пілястри, яка повинна відзначити перехід від вертикальної стійки, що несе навантаження, до горизонтальної балки, котра теж має певну вагу. Тому звичайно вона трохи розширяється порівняно з колоною, щоб охопити більшу площу, виконуючи функції підбалки, і тим самим зменшити прогин балки. Верхня частина К. — абака часто є найширшою, плавним переходом до неї слугує ехін у вигляді подушки або дзвону, який начебто підтримується шийкою. Одночасно у різні часи у окремих народів, згідно з їх розумінням простору і тектонічним мисленням, склалися не тільки специфічні форми К. загалом і окремих частин зокрема, а й прийоми декоративного оздоблення. За формою існують наступні:
~ ахейська — складалася з ехіна і призматичної абаки, які своїми формами нагадують К. доричну. Була знайдена у Тірінфі, датується поч. VII ст. до н. е.
~ брабантська — відзначалась пишним листяним оформленням. Сформувалась і була поширена в архітектурі Нідерландів готичного періоду.
~ віяльна — утворена концентричними рядами рослинних і орнаментальних форм.
~ гаторична — у вигляді пальмових листів, що розпускаються і несуть кубічну абаку, декоровану зображеннями Гатор — давньоєгипетської богині неба. Вона показувалася з коров'ячими вухами та інколи рогами. Тому спочатку К. спочатку виконувалася у вигляді голови корови. А оскільки Гатор також вважалася богинею любові й музики, то її голову з двох або чотирьох боків часто увінчував відповідний атрибут — музикальний інструмент систр.
~ дзвоноподібна — у вигляді перевернутого дзвону.
~ діагональна — в іонічному ордері, коли всі волюти спрямовані по діагоналі абаки.
~ дорична — складена з шийки, ехіна у вигляді подушки і призматичної абаки.
~ еолійська — ехін з абакою суміщений і вирішений у вигляді двох завитків, що розходяться у два боки, між якими клалися балки перекриття. Ймовірно має дерев'яне походження, нагадуючи верхню частину розщепленого стовбура. Вживалась у VII–VI ст. до н. е. на Егейському узбережжі Малої Азії, населеному еолійцями, і вважається прототипом К. іонічної.
~ імпостна — розташована в аркаді по колонах, може зберігати ознаки класичного доричного та інших ордерів. У Візантії, на романському Заході та мусульманському Сході звичайно отримувала лаконічні форми, які збагачувались різноманітним орнаментальним різьбленням або рельєфними сюжетними зображеннями.
~ іонічна — утворюється зі складного абака у вигляді вузької і прямокутної в плані профільованої плити та іншої плити, що на чільному фасаді закручується волютами, які з обох боків утворюють балюстри. Подібний подушці ехін звичайно прикрашено іоніками.
~ композитна — корінфська, завершена волютами.
~ канапоподібна — з провисаючим поясом абаки.
~ корінфська — діагонального типа, має вигляд однаковий з чотирьох боків. Складається з абака у вигляді плити, прикрашеною поличкою з четвертним валом і сильно вдавленими всередину боками, кутові звиси якої підтримуються волютоподібними завитками, та дзвону. Останній оброблений двома ярусами гарно вигнутих листків аканта, розташованими над астрагалом фусту.
~ кошикоподібна — у вигляді чотирибічного кошика, прикрашеного витонченим, ажурним візерунком. Характерна для візантійського зодчества.
~ кубічна (кубовата) — з ехіном у вигляді півкулі, усіченої з чотирьох боків. Внаслідок утворюється форма близька до куба, але з дугоподібним нижнім боком кожної грані.
~ кутня (наріжна) — в іонічному ордері над крайньою колоною з двома волютами на обох фасадах.
~ листяна — з дзвоном, оформленим зображеннями листків.
~ лотосоподібна — з дзвоном, оформленим зображенням листків лотоса.
~ пальмоподібна — з дзвоном, оформленим зображенням листків пальми.
~ папірусоподібна — з дзвоном, оформленим у вигляді відкритого чи закритого бутона папірусу.
~ романська — те саме, що і ~ кубічна (кубовата).
~ тосканська — складена з шийки, ехіна і абаки, які майже не відзначаються від застосованих у доричній.
~ тригліфів — увінчує не фуст колони, а представляє собою поличку над тригліфом.
~ фінікійська — те саме, що і ~ еолійська. Крім того, фусти колон увінчувалися К. у вигляді протом (зокрема, у староперській архітектурі), різноманітних скульптур (в архітектурі Індії), складних кронштейнів типа доу-гун (у Китаї) тощо.
Ви можете поставити посилання на це слово:
матиме такий вигляд: КАПІТЕЛЬ
матиме такий вигляд: Що таке КАПІТЕЛЬ
матиме такий вигляд: КАПІТЕЛЬ
матиме такий вигляд: Що таке КАПІТЕЛЬ